Projektowanie flag firmowych, reklamowych i winderów.
W naszej działalności najczęściej dostajemy od klientów gotowe projekty do realizacji, wymagają jedynie sprawdzenia kolorów i często nieznacznego dopasowania do wymiarów medium reklamowego.
Wydaje się, że nic prostszego jak umieszczenie logo lub tekstu na prostokątnym formacie flagi masztowej lub na winderze z zaokrągloną górną krawędzią. Nieformalnie obowiązuje jednak kilka zasad, które sprawdziły się w praktyce i dały nam i klientom satysfakcję z efektu dobrej flagi.
Jeśli klient powierzy nam zaprojektowanie flagi lub windera stosujemy poniższe zasady.
Zasady ogólne:
- Stosować zdecydowane, jaskrawe kolory, chociaż białe tło też „robi robotę”. Flaga powinna być widoczna, zapomnijmy o szarościach i bladych kolorach. Blade tło może sprawić wrażenie brudnej flagi, poza tym flaga nie będzie odcinać się od otoczenia.
- Jeśli możemy, stosujmy kolorowe tło. Są ku temu dwa powody:
a. Jeśli flaga nie będzie rozpostarta, nie zobaczymy logo czy też hasła reklamowego, kolor tkaniny zawsze będzie widoczny.
b. Kolorowa tkanina dłużej będzie wyglądała na czystą, chociaż brudzi się tak samo. - Logo na fladze firmowej i przekaz reklamowy na fladze niech jak najlepiej wypełniają flagę.
- Flaga, nawet na maszcie z ramieniem obrotowym, jest w ruchu, poza tym będzie widoczna pod różnym kątem, czasem zobaczymy tylko lustrzane odbicie treści po drugiej stronie. Istotne jest, żeby do przekazu, o jaki nam chodzi, wystarczył rzut oka.
- Pogrubienie cienkich elementów – przy ekspozycji na zewnątrz nadruk na pojedynczej tkaninie jest podświetlony z drugiej strony i cienka kreska może być słabo widoczna.
- Na fladze pionowej napis wzdłuż zawsze czytelny z dołu do góry – obowiązuje tu taka sama zasada, jak przy opisach na rysunkach technicznych.
- Czytelność pól na fladze – ważne zagadnienie, zależne od lokalizacji, przeważnie dolna część flagi jest widoczna lepiej. Ogólnie dla różnych rodzajów flag najlepiej widoczna będzie:
a. Flaga pozioma – dolna część flagi;
b. Flaga pionowa bez ramienia obrotowego – najlepiej wykorzystać pionowy pas flagi bliżej masztu;
c. Flaga pionowa z ramieniem obrotowym – górna część flagi – trójkąt między ramieniem obrotowym i masztem łopoce minimalnie;
d. Winder – doskonała widoczność całego materiału.
Zasady dla flag firmowych, na których jest tylko logo firmy:
- Uprościć logo, jeśli jest skomplikowane. W przypadku logo składającego się z sygnetu i logotypu może wystarczy sam sygnet.
- Czasem , dla do dobrego przekaz naginamy zasady prezentacji logo (przy zgodzie klienta), na przykład dla flagi pionowej sygnet umieszczamy w poziomie, a logotyp w pionie.
- Dla flagi poziomej – po prostu pełne wypełnienie flagi logiem , zgodnie z zasadami ogólnymi powyżej.
- Dla flagi pionowej – z reguły sygnet na dole, logotyp prawie zawsze w pionie i zawsze w kierunku z dołu do góry.
Zasady dla flag reklamowych:
- Nie przesadzić z ilością treści – flaga to nie gazeta. Przekaz reklamowy musi trafić w mgnieniu oka, czasem flaga będzie widoczna z daleka, w łopocie i pod ostrym kątem.
- Jeśli winderem oznaczamy miejsce, dobrym przykładem jest restauracja, i chcemy klientów zachęcić do jej odwiedzenia, ułatwić im trafienie lub zapamiętanie jej lokalizacji, nie stosujmy zbyt wyrafinowanej grafiki. Dużo lepiej będzie dla nas pracował duży napis RESTAURACJA i ew małe logo lub jej nazwa na górze lub na dole.
- Zastosowanie windtrackera (ramienia obrotowego) poprawi czytelność flagi.
- Dużo, czyli minimum 3 maszty – o ile jedna flaga firmowa wystarczy przed firmą, w przypadku flag reklamowych dobry jest rytm przekazu, czyli rząd flag, przy projektowaniu warto ten aspekt uwzględnić. Odradzamy przy flagach reklamowych ich różnicowanie w ramach jednej kampanii. Moc jest w rytmie jednakowego przekazu.
Zasady dla winderów:
- Wzrok koncentruje się zwykle na górnej części windtrackera – często dostosowujemy projekt do łuku masztu. Winder jest wąski – logotyp lub napis musi być ułożony wzdłuż masztu.
- Prawdziwym wyzwaniem jest dobre zaprojektowanie beachflagi w kształcie łezki – ten kształt ogranicza przekaz, czasem umieszczamy tylko sygnet.
- Kształt windera też dla nas pracuje – dobierzmy odpowiedni kształt windera i jego dolną krawędź.
- Zdecydujmy o kształcie:
- Skrzydło
- Łezka
- Shark
- Twister
- Dolna krawędź windera skrzydło:
- Prosta
- Skośna
- Wklęsla
- Wypukła
- Zdecydujmy o kształcie: